Házi bojlit, de hogyan?

Egy olyan témában írnék egy aprócska bejegyzést nektek, mely valószínűleg minden pecás fejében megfordult már, akik pontyra horgásznak, és szeretnék életük halát megfogni egy szép napon. Minden pontyhorgász figyelemmel kíséri napjaink technikáját, mely forradalmasította néhány éve a pontyhorgászatot hazánkban is. A technika egyértelműen a nagy pontyok megfogására lett kihegyezve, és egyre többen hódolnak ennek a módszernek, sőt, folyamatosan bővül a bojlis pontyhorgászok tábora.

A boltok polcai roskadásig telerakva a különféle bojlikkal, melyek árban és értékben is nagyon eltérőek egymástól. A bojlizás hajnalán hazánkban néhány termék volt még csak a polcokon a különféle bojlikból, melyek hol működtek, hol nem. Rengeteg írt és fotózott cikket, videot lehetett találni a témában az interneten. A bojlik saját, otthoni elkészítése jelentett biztosabb sikert az esetlegesen gyengén, vagy egyáltalán nem működő gyári bojlik mellett. Én is, mint sokan mások rengeteg időt, és pénzt fektettem a témába, míg sikerült használható és fogós bojlit gyúrnom. Az interneten rengeteg recept volt található, melyek, ha összeírtam, és kiszámoltam az árát, horribilis összegekre rúgtak. Rengeteg misztikum lengedezett a házi bojlik elkészítése körül. Ki erre esküdött, ki arra. De biztos recept nem volt. Aztán, mint minden ember, aki megpróbál valami értelmes megoldást találni, jómagam is inkább a fejemet kezdtem használni, és próbáltam logikát vinni a csalim összetételébe. Egyértelműen NEM lehet azt mondani, hogy „csak ez” vagy „csak az” működik.

De ésszerűen vizsgálva a dolgokat, és a természetességre hagyatkozva, meg lehet találni az arany középutat a bojlink elkészítésekor. Első körben talán azt vegyük alapul, hogy épp milyen hónapot írunk. Ebből egyértelműen kikövetkeztethető, hogy az adott évszakban és a víz hőmérsékletét figyelembe véve milyen összetételű golyót kell gyártanunk a siker érdekében. Nyáron, nagy melegben a halak emésztése is felgyorsul, nagyobb mennyiségű táplálékot vesznek magukhoz, főként igaz ez a nagy pontyokra, melyek óriási teste nem elégszik meg néhány aprócska rák felhörpölésével. Ellenben a meleg vízen egy nem természetes aroma, íz akár riasztólag is hathat halainkra, és teljesen tönkretehet egy pontyos túrát. Ha a természetességre hagyatkozunk, előbb fogunk kedvenceinkből, és akár életünk hala is beköszönhet egy jól megválasztott csali használatával. Én magam azt gondolom, meleg vízen ritkán, vagy egyáltalán nem működnek a kifejezetten édes, gyümölcsös, krémes ízek. A magyarázat nagyon egyszerű.

Nem természetes. A természetes a bűzös, elpusztult kagyló, vagy akár a meleg vízben felpuffadt haltetem. Nem állítom azt, hogy nem lehet édes vagy gyümölcsös bojlival boldogulni 25 fokos vízben, szó nincs erről. De előbb érünk célt egy természetes, akár büdös aromával elkésztett csalival. De ha ráakadtunk a megfelelő aromára, mely bojlinkat csábítóvá varázsolja a pontyok számára, még mindig nem értünk célt. Az aroma csak utat mutat halainknak, és felkelti az érdeklődésüket. De ha az etetésre érkezve nem ízlik nekik amit ott találnak, akkor bizony odébbállnak. Nem egyszerű feladat megalkotni a jó csalit. Mert bizony, azzal is számolnunk kell, hogy bojlink a magas csalogató hatás mellett jól emészthető is legyen halaink számára, és megfelelő élettani hatással is bírjon. Elég azt végiggondolni egyszerű és józan ésszel, hagyatkozva akár az életből merített példákkal, mi történik egy hallal, ha nem tudja megfelelőképp megemészteni a magához vett táplálékot. Ha bemegyünk egy étterembe, és bár jól lakunk, de gyomorrontást kapunk, evidens hogy nem megyünk oda enni még egyszer. A ponty ugyanígy gondolkodik. Ha nem tökéletesen emészthető számára a táplálék, nem veszi magához még egyszer ugyanazt..

Mindezek tudatában meghívlak benneteket saját otthoni boszorkánykonyhámba, és végigvezetlek benneteket egy egyszerű, de működő bojli elkészítésében. Azt gondolom, nem mindenki profi bojlikészítő, így semmi hókuszpókuszt nem viszek a dologba, csupán a két kezem dolgozik, és két darab bojliroller, melyek a hurkák elkészítésére is alkalmasak. Ez a bojli, melyet most készítünk, sokszor bizonytott már, és elkészítése egyszerű, gyors, nem igényel különösebb szaktudást. Figyelembe véve a hűvös időjárást, és a lehűlő vizet, egy édes, gyümölcsös bojlit fogunk elkészíteni.

A hozzávalók

Kavalkád

A mixünk elkészítésénél az édes bojli alapjaként a madáreleséget használjuk fel. Minden bojlim tartalmazza ezt az összetevőt, de attól függően, hogy milyen hónapban használom, tologatom az arányait pozitív, illetve negatív irányba. Az édes bojliba körülbelül 40% madáreleség kerül. A következő, számomra kihagyhatatlan összetevő a halliszt.

Fontos “belevaló”

Ez körülbelül 20%-ban van jelen a bojlinkban. A halas bojli esetében ez a szám 40%, és a madáreleség kapja a 20%-os helyet az összetevők közt. A következő összetevő a kukorica glutén. Protein tartalma magas, körülbelül 60%.

A glutén

A nagyhalas bojlikba véleményem szerint elengedhetetlen összetevő. 20% kerül a bojli mixünkbe belőle. A fennmaradó 20%-ot a különböző egyéb adalékok, kenderliszt, kukoricaliszt, és szója teszi ki.

Az “egyebek”

A mixünk így elkészült.

A bojlimix

Jöhetnek a folyékony összetevőink. A folyékony összetevők hozzáadását, illetve a poraromák feloldását mindig a tojásban tegyük meg. A feltört tojások mennyisége függ a bojlimixünk mennyiségétől. A „szentírás” azt mondja, egy kiló bojlihoz 10 tojást kell feltörnünk. Nos én ezzel nem értek egyet, mert a sok tojástól a bojlink oldódó képessége nagyban lecsökken. És mindenképp szeretnénk egy nagy csalogató hatással bíró bojlit készíteni. Én a tojások számát 7-8 db-ra változtattam, és több folyékony összetevőt adtam a készülő bojlihoz.

A tojás feltörése

A tojások feltörése után az első lépés a betain hozzáadása. Kilónként egy evőkanálnyit adjunk a bojlinkhoz. A betain használata véleményem szerint nagyon fontos. A halak a csaliból kiázó betainban azt a tényt ismerik fel, hogy az elöttük lévő valami az táplálék, és ehető. Elmaradhatatlan összetevő.

Nem maradhat ki

A következő lépés a por aromák feloldása. A tojáshoz adjuk hozzá az arománkat, majd keverjük el. A por aroma szépen feloldódik a tojásban.

A por aromák feloldása

Következhet a folyékony összetevők hozzáadása. A kevesebb tojás miatt adhatunk hozzá kicsit több liquidet, illetve amino komplexet.

Több folyékony aroma

És CSL amino

A folyékony és por összetevőket elkeverjük, majd elkezdjük adagolni a már elkészített bojlimixet. Nem kell sokat egyszerre hozzátenni, szép lassan, lépésről lépésre haladva addig adagoljuk a bojlimixet, míg az állaga olyan nem lesz, hogy sem a kezünkhöz, sem pedig az edény falához nem tapad hozzá.

A mix hozzáadása

Az elkészült bojlitésztát egy műanyag tasakba téve 15 percre állni hagyjuk. Ez azért fontos, hogy a por összetevők teljes mértékben átnedvesedjenek mindenhol a tésztában.

Az elkészült tészta

15 percet pihentetjük

A 15 perc eltelte után nekiláthatunk a hurkák elkészítésének. A rollerünk külső oldala alkalmas a megfelelő méretű hurkák elkészítéséhez. A folyamat nagyon egyszerű, egy tészta gömböt készítünk, ráfektetjük a rollert, és az asztalon hurka formájúra nyújtjuk azt. Mikor elkészültek a hurkák, a rollerünkre helyezünk egyet, és azt méretre vágjuk. A továbbiakban annyi feladatunk van, hogy ehhez a mérethez igazítva elkészítsük a többi kisodrásra váró, és egyforma méretű hurkát.

Hurkák készítése

Méretre vágjuk

A görgetés egyszerű feladat, a hurkát a rollerre fektetjük, majd néhány mozdulattal golyókat formálunk belőle.

A görgetés

És a kigörgetett golyók

A kész bojlikat forrásban lévő vízben kb. 1 percig főzzük. A főzés közben a tojás kicsapódik, ez képezi bojlinkban a „ragasztót”. Az egy perces főzés után a bojlik feljönnek az edényben lévő víz felszínére. Mindenképp gondolnunk kell arra, hogy a hőkezelés során a vitaminok, aminosavak nagy része sérül, illetve meg is semmisül. Ezért semmiképp ne főzzük hosszú ideig a bojlinkat.

Egy perc,és nem több!

A bojlikat a vízből kivéve kis rekeszekbe rakjuk, majd egy hűvös, de jól szellőző helyen szárítjuk őket. Ha a bojlikat nem akarjuk azonnal felhasználni, akkor javaslom a szárítás után tasakban lefagyasztani. Így akár hónapok múltán is friss bojlit kaphatunk azt kiolvasztva.

Szárításra várva

A végeredmény

Sok sikert a gyúráshoz.

Az összetevők megvásárolhatók itt: https://dovitshop.hu/